Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com
< powrót

Co musisz wiedzieć o NFL przed Super Bowl?

2 miesiące temu | 31.01.2024, 20:05 Co musisz wiedzieć o NFL przed Super Bowl?

W Stanach Zjednoczonych to niemal religia. Milionowe kontrakty dla zawodników, gwiazdy występujące podczas Super Bowl i rzesza fanów przed telewizorami i na stadionach. NFL, a zwłaszcza finał rozgrywek to wielkie święto sportu i biznesu.

Futbol amerykański wyewoluował z rugby, które przybyło do Stanów Zjednoczonych przez Kanadę w roku 1874. Ma niespełna 150. lat, a trudno wyobrazić sobie Amerykę bez niego. 


Amerykanie kochają NFL


NFL to potężne pieniądze, prestiż, sława i kosmiczny poziom dyscypliny. To jedyna liga, w której grają wszyscy najlepsi zawodnicy na świecie. Nie ma miejsca na błędy. 


Drużyny ligi podzielone są obecnie pomiędzy dwie konferencje: American Football Conference (skrót: AFC, Amerykańska Konferencja Futbolowa) i National Football Conference (skrót: NFC, Krajowa Konferencja Futbolowa). Obie konferencje dzielą się z kolei na 4 dywizje zrzeszające po 4 zespoły każda. Dla rozróżnienia dywizjom nadano określenia: Wschodnia, Północna, Południowa i Zachodnia.


W lidze NFL grają 32 zespoły. Każdy z nich gra po dwa mecze (u siebie i na wyjeździe) z trzema pozostałymi drużynami w swojej dywizji oraz 10 meczów z pozostałymi drużynami NFL, które zostały mu przydzielone przez ligę w poprzednim roku. 


Dwa z tych dziesięciu spotkań ustala się na podstawie wyniku drużyny w poprzednim sezonie. Pozostałe 8 meczów zespół rozgrywa z drużynami dwóch innych dywizji, jednej z konferencji AFC, a drugiej z konferencji NFC, zmienianych co sezon.

Ponieważ sezon trwa o jedną kolejkę dłużej niż wymaga kalendarz spotkań jednego zespołu (16 meczów), każda drużyna ma przyznany jeden tydzień odpoczynku (bye week), w którym nie spotyka się z rywalami. W obu konferencjach ligi rozgrywki prowadzone są w identycznym systemie.

Play-off - droga do Super Bowl. Każdy chce być w wielkim finale

Później następuje faza  play-off, w której uczestniczy po 6 najlepszych zespołów w obu konferencjach: czterech zwycięzców dywizji oraz dwie spośród pozostałych drużyn z tak zwana dziką kartą, które legitymują najlepszym dorobkiem punktowym w danej konferencji. 


Sezon kończy się wyłonieniem 12 drużyn przystępujących do serii meczów, prowadzących do finału ligi, Super Bowl. Do systemu rozgrywek pucharowych wchodzi po 6 zespołów z konferencji AFC i NFC: 


Zespoły z miejsc 3 i 6 oraz 4 i 5 grają przeciw sobie w pierwszym tygodniu rozgrywek play-off – w fazie dzikich kart. NFL nazywa te mecze „weekendem dzikich kart”. W tym czasie zespoły z miejsc 1 i 2 mają przerwę którą zazwyczaj pożytkują na odpoczynek – niejako w nagrodę za udany sezon zasadniczy – i automatycznie przechodzą do następnej rundy, fazy dywizyjnej. Specyfiką tej rundy jest to, że w danej „gałęzi” rozgrywek drużyna sklasyfikowana najwyżej spotyka się z najniżej klasyfikowaną drużyną awansującą z poprzedniej rundy. Dodatkowo zespół klasyfikowany wyżej przystępuje do pojedynku jako gospodarz, tzn. mecz rozgrywa się na jego stadionie, co może stanowić dużą przewagę nad rywalami.

Dwa zwycięskie zespoły rundy meczów dywizyjnych przechodzą do fazy konferencyjnej, w której walczą o tytuł Mistrza Konferencji. Dwa tygodnie później mistrzowie obu konferencji spotykają się w finale ligi – Super Bowl.

Super Bowl to sportowa instytucja. Mega widownia, wielka kasa


Super Bowl to finałowy mecz o mistrzostwo w futbolu amerykańskim zawodowej ligi National Football League (NFL), będący najważniejszym sportowym wydarzeniem roku w Stanach Zjednoczonych. Całość ceremonii określana jest jako Super Bowl Sunday w skrócie Super Sunday i stała się nieformalnym amerykańskim świętem narodowym.


Ponieważ transmisje z rozgrywek Super Bowl przyciągają przed telewizory rzesze widzów. Jak podaje Wikipedia w 2011 roku mecz oglądało nawet 111 milionów osób. To tak, jakby losy starcia między pomiędzy Pittsburgh Steelers a Green Bay Packers śledził, lekko licząc, co trzeci Amerykanin. 


Dlatego reklamodawcy są gotowi płacić gigantyczne kwoty za minutę czasu reklamowego. Znów powołując się na Wikipedię - w 2008 roku, średnia cena za jeden 30-sekundowy spot reklamowy w trakcie transmisji na antenie stacji Fox wyniosła 2,7 miliona dolarów. Szacuje się, że stacja Fox zarobiła z tego tytułu około 250 milionów dolarów.


Tegoroczny - 58 Super Bowl odbędzie się 11 lutego na stadionie Allegiant w Paradise w stanie Nevada. Będzie to rewanż za finał sprzed 4 lat. Oczywiście jeżeli lubicie obstawiać wyniki legalny polski bukmacher Superbet przygotował dla Was rozbudowaną ofertę na ten wyjątkowy pojedynek. Można ją znaleźć na stronie internetowej superbet.pl.